IMF: Turizmdeki kriz ekonomiyi de vurdu

IMF'nin araştırmasına göre turist sayısındaki büyük düşüş, ülkenin 2016 yılındaki ekonomik büyümesine zarar verdi.


Türkiye’nin önceki yıllarda büyük bir yükseliş yakalayan turizm sektörü ard arda meydana gelen terör saldırıları ve iç siyasetin karışıklığı nedeniyle ağır bir darbe aldı. Uluslararası Para Fonu (IMF)'nin yayınladığı bir araştırmaya göre Türkiye’ye gelen turistlerin sayısındaki büyük düşüş, ülkenin 2016 yılındaki ekonomik büyümesinde gayrisafi milli hasıladan yaklaşık yüzde 1  keserek turizmin bağlı olduğu sektörlere de zarar verdiği ortaya çıkıyor.

2016’dan hemen önce Türkiye, dünyanın önde gelen popüler turistik ülkelerinden biri haline gelmişti. Türk Havayolları’nın büyüyen uçuş ağı, altyapı yatırımları, otel inşaatları ve tanıtım reklamlarının artması turizmdeki büyümeyi tetikledi. Ülkeye girişi kolaylaştırmak adına ziyarete gelen yabancı turistlerin yalnızca yüzde 3’ünden vize istenirken, bu uygulama Akdeniz’deki diğer turizm noktalarından ziyaretçileri de ülkeye çekmekteydi.

Gelişen turizm sektörü GSYİH’nın yüzde 3,7’sine eşdeğer gelir getirdi, 600 bin iş yaratarak istihdamın yüzde 2,3’ü sağladı. Restoranlar ve eğlence endüstrileri de dahil olmak üzere bağlantılı sektörlerde de bir milyon iş ortaya çıktı.

2016 yılındaki terör saldırılarıyla bu gidişat tersine döndü. 2010-2014 yıllarında yılda ortalama 70 olarak kaydedilen terör saldırıları yalnızca 2015 yılında 400’e ulaşınca, Türkiye’ye gelen turistlerin yüzde 50’sini oluşturan Avrupalıların sayısında yüzde 30 azalma yaşandı.

Bir başka önemli gelişme ise Rus uçağının düşürülmesi ardından Türkiye-Rusya ilişkilerinin darbe almasının ardından Rus turist sayışındaki ani düşüş oldu.

Tahminlere göre turist sayısında yüzde 10’luk bir düşüş GSYİH’nın yüzde 0,3-0,5 oranında düşmesine neden oluyor.

Otellerin ötesinde restoranlar, taşımacılık, telekomünikasyon, perakende ticaret ve tekstil gibi farklı endüstriler de bu şoku hissetti. Araştırmalar, tekrarlanan terör olaylarının turist sayısındaki iyileşmenin yavaş olacağını ve bu durumun da Türkiye’nin turizm sektöründe uzun vadeli etkisi bırakacağını gösteriyor.

Paraanaliz