"Ayağımızdaki kurşunu çıkarmak zor"


Türkiye, yurt dışında düzenlenen fuarlara hem bakanlık hem de sektör olarak yoğun biçimde katıldı.

Otelci, havayolu şirketi ve turizmin diğer kesimlerinden işletmelerin sahip ve yöneticileri bu fuarlarda tur operatörleri ile görüştü, bilgi aldı. Ayrıca, bu fuarlar için hazırlanan raporlar açıklandı. Katılanların aldıkları bilgi iç açıcı değildi, gözlemler de o yönde oldu.

Fuarlarda Türkiye bu kez bambaşka konularla gündemdeydi. Konuşulan tek konu 16 Nisan Anayasa Halkoylaması'ydı. “Bekleyelim” deniliyordu.

Hürriyet'ten Yalçın Bayer'in bildirdiğine göre  Tek umut veren pazar Rusya olarak görünüyor.

Rusya’daki fuarlara katılanlar, Rusya pazarının iyi gittiğini ama bunun uğranan kayıpları telafi edemeyeceğini söylüyor. Rusya’nın Sovyetler Birliği döneminden beri faaliyet gösteren tur operatörü Intourist’in Genel Müdür Yardımcısı İsmail Bölükbaşı diyor ki:

“Rusya’da Türkiye satışları iyi gidiyor. Satışlarımız geçen yıla göre katlandı. Buna rağmen gidecek olan turistlerin sayısı 3,2-3,5 milyon civarında olur. Rusya’daki büyüme iyi ama bu Türkiye’nin Avrupa ülkelerinden uğradığı kaybın yerini tutmaz.”

Yalçın Bayer "Turizmde ayağımızdaki kurşunu çıkarmak zor" başlıklı yazısında, konuyla ilgili olarak şu ifadeleri kullandı:

"
Rusya için bir hesap yapalım.

Geçen yıl Rusya’dan 866 bin kişi geldi. Bu yılın ilk iki ayında gelen ziyaretçi sayısı % 170 arttı. Bu hesapla yıl sonuna kadar 2.3 milyon turist eder. Turizmde ‘İkinci dip yaşanır mı?’ endişelerinin tartışıldığı bugünlerde, 2017’de Rusya konusunda gerçekçi olmalı.

Türkiye’ye 100’ün üzerinde ülkeden ziyaretçi geliyor. Bunların % 50’den fazlasını Avrupa ülkeleri oluşturuyor. Almanya’dan başlayıp Hollanda ile zirveye ulaşan kriz diğer Avrupa ülkelerine de yayıldı.

Kriz yaşanan ülkelerden Almanya, Türkiye’nin turizmde birinci sıra, Hollanda da dördüncü sıradaki pazarıdır. Londra, Berlin, Utrech ve Madrid, Avrupa ile ilişkiler henüz bu noktaya gelmeden önce de iyi sinyal vermiyordu.

Buna bir de ‘Evet’ uğruna siyasal nedenlerle gerginleşen ilişkilerin ortamında Türkiye’nin turizmde birinci pazarı olan Almanya’daki ITB Berlin Fuarı’nda Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu’nun yaptığı açıklamaların turizme yansıması eklenince Türkiye’nin turizmde 2017’de de 2016’dakine benzer krizin dip yaptığı bir sürece girdiğine ilişkin endişeleri haklı çıkarıyor.

Tek başına turizm fuarlarındaki bu durumun ülkeye ne kadar zarar verdiğini görmek mümkün."