Milli Rezervasyon Portalı sektörü böldü

Turizmde ortaya çıkan krize karşı önlem amacıyla önerilen Milli Rezervasyon Portalı sektörde fikir ayrılıklarına neden oldu.


Turizm sektöründeki krizin aşılması için ortaya atılan Milli Rezervasyon Portalı fikri, sektörde tartışma yarattı. Bu konuda çalışan Türkiye Turizm Yatırımcıları Derneği (TYD), direkt satışların önünü açmak için Turizm Arama Motoru, başka deyişle yerel rezervasyon portalı fikrini ortaya attı ve geliştirdi. Bu portalın devletin desteğini alıp milli portal olması beklenirken turizmciler ikiye bölündü. Portalın TYD Başkanı Murat Ersoy’un şirketi Atlas Global’in portalı gibi işleyeceğini savunan da var, Türk turizminin yönünü değiştirir, elini güçlendirir, diyen de.

Bir tweetle ortaya çıktı

Turizmciler 2016'daki krizden sonra Türkiye’nin sadece paket turlarla satılan destinasyon haline gelmesini, yani sadece turlarla gelen turistlere odaklanmış olmasını tartışmaya başladı.

Dünya gaztesinden Selenay Yağcı'nın bildirdiğine göre projenin Antalya’daki tanıtım toplantısına katılan Bentour’un sahibi Kadir Uğur, sosyal medya hesabında projeyi protesto ettiğini ifade etti.

Uğur, TYD YönetimBaşkanı Murat Ersoy’un tur operatörlüğü ile ilgili yanlış bilgiler verdiğini ve kendi şirketinin menfaatine göre projeyi şekillendirdiğini söyledi.

Kimi kesim, Uğur’u desteklerken kimi turizmciler de aslında projenin Türkiye’nin turizmde ihtiyacı olan ilacı ortaya koyduğunu savundu. Portal ile Türkiye’nin rakibi olan İspanya gibi perakende satışlarına geçebileceği ve tur operatörlerine bağlılığın kalkacağı bildirildi.

"Saadet zinciri koptu"

TYD olarak Türk turizm sektöründe milat olacak bir projeyi başlattıklarını ifade eden Murat Ersoy, Türk turizminin bugüne dek toptancılık sistemi üzerinden pazarlama yaptığına işaret etti ve şunları ifade etti:

“Türkiye yükselen destinasyon oldu ve ailelere hitap ediyordu. Sistem kolay çalışıyor, herkesi memnun ediyordu. Herkes bu güzel günlerin devam edeceğini düşünüyordu. 2016'da dünya gerçekleri ile tanıştık. Saadet zinciri koptu. Türkiye ile ilgili risk üstlenmekten ürker hale gelindi” dedi. Tur operatörlerinin her şeye rağmen Türkiye’yi satmaktan vazgeçmeyeceklerini, sektörün önemli iş ortakları olduklarını kaydeden Ersoy, amaçlarının tur operatörlerini devre dışı bırakmak değil, onlara imkan sağlamak olduğunu söyledi. Turizm bölgelerine direkt seferler koyan İspanya örneğini anlatan Ersoy, bugün İspanya'nın turizm rezevasyonlarının %70’ini perakende sistem üzerinden aldığını söyledi. Ersoy, "Bu sayede sezonun tüm riskleri birkaç tur operatörüne yıkılmıyor. Risk dağıtılıyor. Boş koltuk minimuma iniyor ve zarar azalıyor. İnsanlar istedikleri an bu destinasyonlara ulaşabiliyor. Bu sayede maliyetler düşüyor.”

TYD’nin arama motorunun şöyle işleyecrk

• Otellerin kendi karar verdikleri fiyatlarıyla havayolunun indirimli uçak biletleri birleşince oluşacak cazip paket tur fiyatları B2B ve B2C kanalları üzerinden son tüketicilere ulaştırılabilecek.

• Tüm uçağın doluluk riskini üstlenemeyen tur operatörlerinin arzu ettikleri oranda koltuk garantisi ile uçmalarına imkân veren uygulama sayesinde tur operatörleri Türkiye programlarını zarar etmeden ve daha uzun periyoda yayarak devam ettirebilecekler. Arta kalan koltuklar ise havayollarının online satış ağları içerisine bulunan on binlerce seyahat acentesi üzerinden tüketicilere ulaştırılacak.

• Sisteme dahil olan otellerin; havayollarının turizm yörelerinde hedef ülkelere yapacakları tarifeli seferler ve yine havayollarının acente networkleri üzerinden toptancılıktan perakendeciliğe geçiş başlatılmış olacak,