Gezi teknesi sahiplerine kötü haber

Turizm sezonunun açılmasına karşın gezi teknelerinin yüzde 95’inin zorunlu sigortasının olmadığı tespit edildi. 


Ulaştırma Bakanlığı Müsteşarı Suat Hayri Aka “12 ve üzeri yolcu taşıyan tekneler sigortalanmadan limandan çıkamaz. 12’nin altı zorunlu değil ama onu da zorunlu yaparız. Bu yaz, sigorta sorununu çözemezsek her şeyi zorunlu hale getireceğim,” dedi.

Zotunlu olmasına rağmen bugüne kadar sorumluluk sigortası olmayan turist taşıyan teknelrtin sahiplerine Ulaştırma Bakanlığı’ndan kötü haber geldi; gelecek yıldan itibaren sigortasız denize açılamayacaklar.

Nasıl ki karayolu araçlarında trafik sigortası zorunluysa, 12 ve üzeri yolcu taşıyan deniz araçları da hem başka teknelere verecekleri maddi zararlara hem de yolcuların olası bir kazada vefat, sakatlık gibi uğrayacakları bedeni zararlara karşı su araçları sorumluluk sigortasını yaptırma zorunluluğu bulunuyor. Ancak İstanbul, İzmir gibi şehirlerde tüm yolcu taşıyan deniz araçları bu sigortayı yaptırmasına karşın özellikle Ege ve Akdeniz’de turist taşıyan gezi tekneleri zorunlu olmasına karşın bu sigortayı yaptırmıyor. Ulaştırma Bakanlığı ise yıllardır çözülemeyen soruna el atarak, sigortasız gezi teknelerinin gelecek yıldan itibaren sigortasız yolcu taşıyamayacaklarını açıkladı.

Yüzde 95’i sigortasız

19 Nisanda, Marmaris Netsel Marina’da düzenlenen Türk Denizciliğine Bakış toplantısında sigorta konusu da tartışıldı. Toplantıda konuşan Türk P&I Genel Müdürü Ufuk Teker, 12’nin üzerinde yolcu taşıyan tüm teknelerin kanunen su araçları sorumluluk sigortasını yaptırması gerektiğini bildirdi ve şunları söyledi:

“Turist taşıyan teknelerde sigorta kullanımı yaygın değil. Sadece Yunan adalarına turist taşıyan ya da uluslararası sefer yapan deniz araçları ile hatlı yolcu taşımacılığı yapanlar sigorta yaptırıyor. Sigortalı deniz aracı sayısının yüzde 5’in altında olduğu öngörülüyor. Hem deniz aracı sahipleri hem yolcular herhangi bir kaza riskine karşı korumasız. Sigorta teminatı yolcu başına 400 bin dolar civarında. Bu sorumluluğu tek başına tekne sahiplerinin üstlenmesi mümkün değil, ancak sigorta bu tazminatlar ödenebilir.”

"Limandan çıkışlarına izin vermeyeceğiz"

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Müsteşarı Suat Hayri Aka, denizde sigortanın kanunen zorunlu olduğunu ifade etti ve şunları söyledi:

“Tüm riskler tek bir poliçede olsun isteniyor. Bu işin bilimine aykırı, şart da değil. Küçücük bir otomobilde bile iki ayrı poliçe var, biri trafik, diğeri kasko. Onlar iki poliçeyi almaktan imtina etmezken koca tekneler, üstelik can da taşıyor, iki poliçe yaptırmaktan neden imtina ediyor. 12 ve üzeri yolcu taşıyan tekneler, yolcu sigortasını yaptırmadan limandan çıkamaz. 12’nin altı zorunlu değil ama isterlerse onu da zorunlu yaparız. Bu yaz, son yaz. Bu yaz, biz bu sigorta sorununu çözemezsek, her şeyi zorunlu hale getireceğim. Sektör bu konuda elini taşın altına koyacak, sigortanın maliyetine katlanacak. Maliyeti günlük sadece 6 dolar. Bunu yapmak zorundayız. Denizde hizmet veren tüm teknelerin sigortamı olmalı.”

"Büyük risk alıyorlar farkında değiller"

Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan, sigorta konusunun uzun zamandır tartışıldığını ancak sektörün sigortayı yaptırmadığını belirterek, şunları söyledi:

“Tekne sahipleri sigorta yaptırmayarak, büyük risk taşıdıklarının farkında değil. Birileri öldüğünde teknik sahibinin bu tazminatı karşılama şansı yok. Herhangi bir turiste bir şey olduğunda sigorta teminatı altında değil. Tekne sahipleri primleri yüksek buluyor. Üç sene önce sigortanın primi bin 800 dolardı, şimdi bin dolara kadar indi. Teknelerin cirolarına bakıldığında bu prim çok düşük. Bir kaza olduğunda milyon liralık tazminat oluşuyor. Her turiste göre de bu rakam değişiyor. Tekne sahiplerinin sigortasız bu paraları ödemeleri mümkün değil.”

"Ölenin tazminatını kim ödeyecek"

Türk P&I Genel Müdürü Ufuk Teker, tekne sahiplerinin sigortalabilmeleri için fiyatları aşağı çektiklerini, 12 yataklı bir guletin yıllık priminin bin dolar olduğunu bildirdi ve şunları söyledi:

“Geçtiğimiz yıllarda ciddi kazalar oldu. Bunlardan en çarpıcıları Bodrum ve Antalya’da yaşananlardı. Hayatını kaybeden turistlerin tazminat talepleri karşısında işletmeciler ödemekte zorlandı. Olası kazalarda yolcu sigortalarının yapılmamış olması ciddi krize sebep olabilmekte. Bu araçların çalışma müsaadeleri Turizm Bakanlığı tarafından veriliyor. Bu teknelerin her yıl yenilemek zorunda oldukları denize elverişlilik belgelerinde Bakanlık, sigorta zorunluluğu isterken, üçüncü şahıslara karşı teminat limitleri belirtilmiyor. Seferlere katılan yolcular sigortalı görünse de ne yazık ki tazminat limitleri yok.”