Online turizmin payı yüzde 15’e ulaştı

Booking.com’un Türkiye’deki faaliyetlerinin engellenmesiyle birlikte gündeme gelen online turizmin büyümesi baş döndürüyor. 


Online seyahat Türkiye’de turizm sektöründeki payını yüzde 15’e ulaştırırken dünyada büyüklüğünün 2020’de 800 milyar doları aşması bekleniyor.

Turizm sektörü, geçen yıldan daha mı kötü, daha mı iyi olacak tartışmaları ile yeni bir sezona hazırlanırken, kısa süre önce Booking.com’un Türkiye’deki faaliyetlerinin yasaklanması ile içten derin bir ayrışmanın eşiğine geldi. Ayrışmanın fitilini Türkiye Seyahat Acentaları Birliği’nin seyahat acentelerine karşı haksız rekabet oluşturduğu gerekçesiyle Booking.com’un Türkiye’deki faaliyetlerinin durdurulması için 2015’te açtığı davada, İstanbul 5. Asliye Ticaret Mahkemesi’nin geçtiğimiz günlerde tedbiren durdurma kararı vermesi oldu.

Bu kararla seyahat acenteleri turizmde online rezervasyon sisteminin karşısında yer alırken konaklamacılar ise TÜRSAB’ı karşılarına alma pahasına online sistemden yana tavır aldı. Biz de hayatın her alanında dönüşüme yol açan internet olgusunun turizm sektöründe yarattığı etkiyi inceledik.

4 yılda yüzde 40’a varan büyüme öngörüsü

Rakamlara bakıldığında, internet üzerinden yapılan rezervasyonlarda hızlı artış olduğu, artık bir seyahat acentesine gitmeden dünyanın her yerinde otelleri inceleyip, rezervasyon yapmanın dayanılmaz cazibesine her yıl çok daha fazla insanın kapıldığı görülüyor. Öyle ki bu ilgi ile online seyahat pazarı 2016’da 590 milyar dolara ulaştı. 2020’de ise 800 milyar doları aşması bekleniyor.

Online seyahat pazarı Türkiye turizminde de hızlı bir büyüme evresi içinde. Türkiye’ye Avrupa Birliği ülkelerinden gelen turistlerin yüzde 67’si uçak biletlerini, yüzde 55’i ise konaklamalarını online alıyor. Online seyahat pazarının Türk turizmindeki toplam payının yüzde 15 seviyesinde olduğu tahmin ediliyor.

Her beş satıştan biri mobil

Günümüzde online kanallara girenlerin yarısı tablet ve telefonlarla mobil yöntemi tercih ediyor. Dünya online seyahat pazarındaki cironun 100 milyar dolardan fazlası mobil kanallarla yapılıyor. 2020’de bu miktar 200 milyar doları aşacak. Akıllı telefonlarla internete bağlananların yüzde 45’i rezervasyon gerçekleştirirken, işlemlerde mobil telefon kullanımının yüzde 70’lere yükselmesi bekleniyor. Bugün dünya online seyahat pazarında en fazla işlem hacmi üç bölgede toplanıyor.

Kuzey Amerika’nın başı çektiği pazarda, Asya/Pasifikler ve Batı Avrupa’dan oluşan üçlü, yaklaşık yüzde 30’ar paya sahip.

Özellikle küçük oteller, tüketicinin karşısına eşit imkanlarla çıkma fırsatı buldukları için seyahat sitelerinde yer almak istiyor.