Kaş-Kalkan Yolu Projesi tartışılıyor

Antalya’da, Kaş ile Kalkan arasına inşa edilmesil öngörülen yeni yola ilişkin proje tartışma yarattı. 

Kaputaş Plajı’nın 1. derece SİT  olduğunu söyleyen Kaş Turizm Tanıtma Derneği Başkanı Dr. Munise Ozan, yeni yolun turizmi olumsuz etkileyeceği görüşünde

Antalya’da geçekleştirilmesi öngörülen Kaş-Kalkan Yolu Projesi’nin Kaputaş Plajı’nın içinde olduğu kanyonun üzerinden geçecek olması çevrecileri endişelendiriyor. Toplamda 28,7 km uzunluğunda olması beklenen ‘Kaş-Kalkan Yolu Projesi’nin dört viyadük, yedi kavşak ve üç tünelden oluşması öngörülüyor. Kalkan, Çukurbağ, Yeniköy, Ağullu, Pınarbaşı ve Gökçeören mahallelerinden geçecek yolu, Karayolları 13. Bölge Müdürlüğü projelendirdi.

Orkide düzenlemesi 

Yolun Kaputaş Plajı’nı oluşturan vadiden uzun açıklıklı, askılı, özel bir viyadük tasarlanarak geçirilmesi planlanıyor. Proje kapsamında açılacak tüneller için ortalama üç günde bir dinamitle patlatma yapılması planlanıyor. Yılda 120 patlatma yapılması planlanan çalışmalarda, kullanılacak 46 kg patlayıcı maddenin maksimum etki mesafesi ise 143 metre. Bu mesafeye en yakın yerleşim mesafesinin de 150 metrenin üstünde olduğu belirtiliyor.

Yol projesine ilişkin en önemli endişe Likya-Kaş orkidesine zarar gelmesi. Ancak Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Bölümü’nden Yrd. Doç. Dr. İsmail Gökhan Deniz, orkide için projenin değiştiğini ifade etti;

“Likya Kaş Orkidesinin en yaygın görüldüğü yer Ağullu. Toplam 951 birey orkide var. İlk projenin Ağullu bölgesinden geçmesi planlanıyordu. Gerekli görüşmelerin ardından yapılan düzenlemeyle bitkinin en az etkilenebileceği, yayılışının neredeyse bittiği Çukurbağ mevkiine taşındı. Çukurbağ’dan sonra sadece birkaç birey orkide görülüyor. Proje şu aşamada orkidelere en az zarar verebileceği alanlara taşınmış durumda.”

‘Likya’yı da etkiler’

Kaş Turizm Tanıtma Derneği Başkanı Dr. Munise Ozan da yolun Kaputaş’ı ve turizmi olumsuz etkileyeceği görüşünde;.

Ozan şöyle konuştu:

“Zaten Kaş’tan geçen yollar var. Bu yolların yenilenip, genişletilmesi daha doğru bir çözüm olacaktır. Yeni yol projesi aynı zamanda Likya Yolu’nun bazı bölümlerini de ortadan kaldıracak. Kaputaş Plajı da 1. Derece Doğal Sit Alanı. Biz bu alanların imara açılmaması için dava açtık ve bilirkişi raporları lehimize sonuçlandı.” Kaş Çevre Platformu üyesi Nermin Baycin da, “Trafiğin temel nedeni belediyenin Kaputaş Plajı’na kafe ve tuvaletler açması. Eskiden insanlar plaja birkaç saatliğine gelirdi. Şimdi akşama kadar kalıyorlar. Yapılacak yolla süre kısalsa bile sedir ve zeytin ağaçlarının kesilmesine değer mi? Proje Kaş’ı betona boğmaktan başka bir şeye yaramayacaktır.”

Viyadük kanyonun üzerinden geçiyor 

Kaputaş Vadisi’nin bulunduğu Kalkan Mahallesi Muhtarı Deniz Baysal da kullanılmakta olan sahil yolunun virajlı ve trafik açısından yoğun olduğunu bildirdi ve şunları söyledi:

“Bu yeni yol projesi Kaputaş Plajı’nı etkilemeyecektir diye düşünüyoruz. Yapılacak viyadük kanyonun üzerinden geçecek. Bu yol projesinin ardından trafikte ciddi bir rahatlama olacaktır. Yol projesi için kamulaştırma çalışmaları yapılacak ama bu alanların bir çoğu 2B arazi. Bu yüzden kamulaştırma çalışmaları hızlı bir şekilde bitecektir. Yapılacak yeni yol projesi yaklaşık 1,5 yıldır konuşuluyor.”